Huvudsponsorers annonser

fazer

rettig

hs

gloria

Annonser från övriga samarbetspartners

S-gruppen

ahstrom

hbl

blue1

aktia

Vältä jonotus tauolla, varaa pöytä etukäteen. Tarjoilu kahdessa kerroksessa.

 

 

 

 

Musiikin rajaton voima

"Huipputekijät ovat onnistuneet tuottamaan täydellistä jälkeä. Enpä muista, koska olisin nähnyt niin valmista, varmaa ja vahvaa esitystä kuin Svenska teaternin Kristina från Duvemåla."

Vaikka tarinana Kristina från Duvemåla ei elähdytäkään suomalaisen sielua samoin kuin ruotsalaisen, sen musiikillinen nerous vakuuttaa varmasti. Anderssonin hittikone on takonut teokseen lähes parikymmentä kaunista melodiaa, ja Ulvaeus on sanoittanut niihin täydellisesti sopivat sanat.

Kuuntelemisen sietämätön syvyys

Musikaalin hienous on myös siinä, että laulajat ovat juuri oikeita omiin rooleihinsa. Maria Ylipää on täysin suvereeni Kristina. Hänen taipuisa, helisevä äänensä on kuin puroa kuuntelisi. Laulu syntyy yhtä luonnollisesti kuin puhe. Ylipää on ehdottomasti positiivinen esiintyjä, mutta pystyy silti välittämään Kristinan syvimmät tunteet, koti-ikävän ja tuskan, kuten Du måste finnas -laulussa osoittaa.

Miespääosassa Karl-Oskarina on teatteriopintojaan Malmössa lopetteleva Robert Noack. Hän on valloittava, komea ja varma laulaja, jonka ura saa roolista lentävän lähdön. Toinen nuori ruotsalainen on Karl-Oskarin veljeä, Robertia näyttelevä Oskar Nilsson. Hän laulaa itsensä kertaheitolla vähintään Peter Jöbackin tasolle Guldet blev till sand -kappaleessa. Nilssonin avoimuus ja heittäytyminen ovat aseistariisuvia.

Teoksen neljäs tärkeä henkilö on entinen ilotyttö Ulrika, joka etsii uutta mahdollisuutta toiselta mantereelta. Birthe Wingrenin karismaattinen ja kokenut suoritus on valoisa ja koskettava, varsinkin Aldrig-kappaleessa. Wingren ei laula huonosti, mutta hän käyttää ääntään hieman epävarmemmin kuin kolme muuta pääosan esittäjää. Se tuo toisaalta inhimillisyyttä Ulrikan rooliin.
Selkeä ja kaunis

Kaunein kunnianosoitus musiikille on esityksen visuaalisuus. Teknisesti täysin uudistetun Svenska teaternin näyttämön keinovalikoima on otettu täysimittaisesti käyttöön, ja pelkkien värien, valojen, varjojen avulla luodaan illuusio merestä, tulesta, aamusta ja illasta. Lavastaja Robin Wagnerin minimaalisuus antaa tilan sille tärkeimmälle: äänelle.

Ilona Kangas Turun Sanomat

> Lue koko juttu

Kort på svenska

Ilona Kangas i Åbo-tidningen Turun Sanomat är lyrisk.

Hon öser beröm över i stort sett allt.

"Mästarna har lyckats producera ett perfekt avtryck. Jag kan nog inte minnas att jag någonsin skulle ha sett så färdig, säker och stark föreställning som Svenska Teaterns Kristina från Duvemåla. Alla som deltagit har satt sakerna på plats."

 

LÄS HELA RECENSIONEN PÅ SVENSKA

 

 

RECENSIONER

> LÄS DE FINSKA RECENSIONERNA
NU ÖVERSATTA TILL SVENSKA!

"Världsklass"

> Sveriges Radio

"Storslaget, enkelt och mycket vackert"

> Dagens Nyheter

Fulla fem plus i Aftonbladet

> Aftonbladet

"Den slår direkt i magen"

> Expressen

"Temperamentsfull Kristina"

> Svenska Dagbladet

"Hela ensemblen förtjänar rosor"
"Uppsättningen är en fullträff"
"Missa inte chansen att se denna pärla"

> Tidskriften OPERA

”Duvemåla har allt"

> Vasabladet

"Parhaita koskaan näkemiäni musikaaleja, ja varmaan koskettavin.”

> Helsingin sanomat

"Enpä muista, koska olisin nähnyt niin valmista, varmaa ja vahvaa esitystä"

> Turun Sanomat

"Illalle voi anna täyden kympin”

> Aamulehti

"Liput ovat kullanarvoisia!

> Ilta Sanomat

”Maria Ylipää klingar som en dröm”

> HBL

"Fram med näsduken – Kristina är i stan"

> Borgåbladet

"Visst var Kristina en succé"

> Västra Nyland