ahstrom

hbl

blue1

aktia

Vältä jonotus tauolla, varaa pöytä etukäteen. Tarjoilu kahdessa kerroksessa.

Ett utdrag ur den ansedda branchtidningen OPERA:s genomgående positiva recension:

"Uppsättningen är en verklig fullträff. Tack vare en ensemble, där sång, och scenbild perfekt smälter samman, bjuds man som publik på en förförisk resa. Nu möts jag av sprudlande tre och en halv timme där man finstämt balanserar mellan komedi och tragedi. Tack vare en stark ensemble och en mängd gripande karaktärsporträtt lyckas man levandegöra Mobergs episka berättelse om några människors sökande efter det goda i väst. Snabba växlingar mellan sorg och skratt förstärker karaktärernas omtumlande resa och gör att jag rycks med i handlingen. Det skapar en varierad och mångskiftande helhet som berikar och levandegör den oerhört vackra musiken under ledning av Hans Ek. Lars Rudolfssons regi går hand i hand med Lena Josefssons koreografi. Skickligt använder Josefsson de tre dansarna. Deras roll som atmosfärskapare kan inte nog understrykas när de virvlar runt på scenen. Robin Wagners enkla och vackra scenbild är precis den fond de färgstarka karaktärerna behöver.
Hela ensemblen förtjänar rosor, men några rollprestationer sticker ändå ut. Maria Ylipäs Kristina är uppsättningens nav. hon axlar rollen med ett lugn och en stabilitet såväl sceniskt som vokalt. Rösten är ren och klar med en lyster. Karl-Oskar brinner för sin familj. Hans engagemang och iver för familjens bästa lyser i Robert Noacks tolkning. Som den barska och kavata Ulrika i Västergöhl tillför Birthe Wingren, tillsammans med den barnsligt naive Robert i Oskar Nilsson skepnad, ett stort mått av humor och liv på scenen. Missa inte chansen att se denna pärla. Åk österut!

Tidskriften OPERA / Mikael Strömberg

> TIDNINGEN OPERA:s hemsida

RECENSIONER