Huvudsponsorers annonser

fazer

rettig

hs

gloria

Annonser från övriga samarbetspartners

S-gruppen

ahstrom

hbl

blue1

aktia

Vältä jonotus tauolla, varaa pöytä etukäteen. Tarjoilu kahdessa kerroksessa.

 

 

 

 

Lars Rudolfsson om regiarbetet

rudolffson

"Att vara med och ta fram Kristina från Duvemåla är helt uppriktigt något av det roligaste jag har varit med om. Jag kom ju in i arbetet på allvar först under 1994, och i början höll vi naturligtvis på med ett tassande runt varandra, Björn och Benny och jag. De är en duo sedan så länge, jag var ny. En trio är något helt annat. Man har lite respekt, sådär. Det kändes rätt snart att vi hade något att ge varandra, men det tog sin tid innan den fruktbara respektlösheten kom.

Först då kunde vi börja överraska varandra. Det var då det verkligen började flöda. En melodislinga av Benny skapade plötsligt en ny öppning, Björn skrev en text som var så jävla bra, jag kom på en scenisk lösning som alldeles nyss inte fanns. Bara resan runt Sverige för att beta av auditions tillsammans var en fantastisk upplevelse. Vi var helt ense om att söka de mest trovärdiga, de bästa för rollen, som i sig själva har de karaktärer vi ville gestalta. Inte ett ord om att vi måste ha kända namn som dragplåster, inget sånt som annars brukar ingå. Vi var bara på jakt efter dem som vi tycker passar bäst.

citatNär ett samarbete fungerar så här som det kom att göra mellan oss tre, då är det som allra bäst. Man prövar idéer tillsammans, sedan sitter var och en på sin stuga ett tag, klart blir det först när man återigen träffas och får ihop det.

Jag har inget tidigt förhållande till Vilhelm Mobergs texter. Jag läste rätt mycket pjäser i tonåren, det är möjligt att jag kan ha varit i närheten av någon av hans, men det är i så fall inget som lämnat spår. Min bakgrund är så helt och hållet teater. Först var jag sjungande pojke på Operan när jag var elva, och när jag var sexton slutade jag skolan och ägnade mig helt åt teater - på den vägen är det.

Utvandrarna läste jag rätt sent. När jag läste om böckerna nu inför arbetet med Duvemåla var det ändå en ren knock out. Dels var det känslan av dokumentär, man tycker ju faktiskt att de här människorna har funnits. Dels var det paradoxalt nog att romanerna trots allt är fiktion, karaktärerna blir bärare av så stora berättelser. Jag mindes inte från förra läsningen att berättelserna i så hög grad handlar om existentiella frågor; livet, barnen, kärleken och döden. Att det inte bara var ett bondedrama, utan ett verk där Moberg med hjälp av sina ord inte bara är författare utan gör sig till såväl målare som dramatiker dessutom. Han är konstnär med tillgång till många dimensioner.

Det som naturligtvis också grep mig var språket. Jag läste ju i medvetande om att verket skulle bli musikteater, och Moberg har ett så musikaliskt sätt att skriva. Han drar in en i berättelsen genom att ta om och ta om, lägga in dialekt och annat talspråk. Sedan bryter han sin egen rytm genom att använda rent faktaspråk dessemellan. Den här pågående föränderligheten i språk och liknelser griper tag i en och håller historien i gång, driver berättelsen utan att man riktigt märker hantverket bakom. Samma växlingar mellan scener och uttryck ville vi skapa i föreställningen med hjälp av musik, text, rörelse, bild och ljus

> LÄS MER PÅ NÄSTA SIDA


TEXT FRÅN WWW.DUVEMALA.COM

Copyright: Briggen Teaterproduktion

Lars Rudolfsson

fick sitt stora publika genombrott 1985 med Pygmalion av G B Shaw på Orionteatern i Stockholm. Under sin tid som chef för Malmö Musik & Teater inleddes ett nära och stadigvarande samarbete med Benny Andersson och Björn Ulvaeus, som startade med att Rudolfsson 1995 regisserade uruppförandet av Kristina från Duvemåla. Musikalen blev en formidabel succé och betraktas idag som en av Sveriges stora musikskatter. Lars Rudolfsson regisserade också Björn & Bennys första musikal Chess när den återupptogs i en svensk, bearbetad, version i Stockholm 2002.

Lars har regisserat ett stort antal klassiska och moderna verk – teater, musikaler, operor – under senare år bl a Kalevala på Stockholms Stadsteater, Bizets Carmen på Santa Fe Opera House i USA, Mozarts Trollflöjten på Opera Hedeland i Danmark och Barbro Lindgrens Vems Lilla Mössa Flyger på Orionteatern. Lars Rudolfsson har fått en rad utmärkelser, däribland H.M. Konungens medalj Litteris et Artibus för ”framstående konstnärliga insatser som regissör och teaterledare”.

Lars Rudolfsson var den första konstnärliga ledaren för Orionteatern mellan 1983 och 1993. Från och med 2002 har Rudolfsson delat det konstnärliga ledarskapet för Orionteatern.

Till hans senaste uppsättningar hör Aniara på Stockholms Stadsteater och 6 MIMARE – 6 VITA HÄSTAR på Orionteatern.