Huvudsponsorers annonser

fazer

rettig

hs

gloria

Annonser från övriga samarbetspartners

S-gruppen

ahstrom

hbl

blue1

aktia

Vältä jonotus tauolla, varaa pöytä etukäteen. Tarjoilu kahdessa kerroksessa.

 

 

 

 

Björn Ulvaeus om hur manuset kom till

Bjorn

"Första gången jag läste Vilhelm Mobergs Utvandrarna var i gymnasiet. För att man skulle helt enkelt, för att det ingick. Det som stannade var enstaka bilder ur berättelsen. Ulrika i Västergöl förstås, hennes kropp, man var ju tonårsgrabb. Och så av någon anledning Karl Oskar som går genom skogen med oxen.

Det låter inte mycket, men det fanns ändå bilder i mitt huvud när jag nu i vuxen ålder kom tillbaka till berättelsen, egna bilder. Läser man de fyra böckerna om utvandrarna från Småland, måste man göra sig en bild av hur människor såg ut, hur de bodde och levde. Det är självklart att det blir så, gestalterna är så levande.

Sedan kom ju Jan Troells filmer om Utvandrarna, hans bilder tog över, kan man väl säga. Ulrika fick Monica Zetterlunds drag, Max von Sydows gestalt blev identisk med Karl Oskars. När jag började att läsa om böckerna för att se om det trots allt var möjligt att göra en musikal av Utvandrarna, var det fortfarande filmens ansikten som dök upp. Musikalens kom senare, långt senare. När vi skrev Chess, visste vi att vi skrev för Elaine Paige i en huvudroll. Med Kristina från Duvemåla var det annorlunda. Visserligen hade Mats Nörklit, Bennys svåger tipsat om Helen Sjöholm eftersom han varit engagerad i Enskedespelen. Så henne hörde vi rätt tidigt, hon var här i studion och sjöng tillsammans med Tommy Körberg. Men det var trots allt så att vi hade auditions med 1200 personer på ett rätt sent stadium innan vi bestämde oss. Det är rätt märkligt med auditions. Man vet inte vad man är ute efter riktigt. Men när man stöter på det, då vet man meddetsamma.

När jag for till Minnesota under arbetet med Kristina i Duvemåla, besökte jag inspelningsplatser som Jan Troell hade valt för sin film. Jag såg hur rätt han hade valt. Det var samma goda känsla som när jag såg platsen som Moberg hade för ögonen när han skrev om Karl Oskars och Kristinas nybygge vid Chi chi saga-sjön. Så alldeles rätt Moberg hade valt, tänkte jag, just sådan plats skulle förstås smålänningen Karl Oskar ha fastnat för. Den där ängen ner mot sjön.

Att vi skulle göra en musikal till efter Chess, det har varit klart länge. Redan den sena Abba-musiken lutade åt musikalhållet, det där flödet av känslor i musiken, starka, tydliggjorda känslor. Jag har egentligen aldrig själv varit särskilt road av musikaler, men jag ändrade mig efterhand. Genren utvecklades samtidigt som jag gradvis lärde mig jobbet med att då musik och text att fungera tillsammans.

Vad musikaler beträffar bröt ju West Side Story med den gamla Oklahoma-traditionen och började berätta historier i musik och ord på andra, modernare sätt. Så vi talade om musikaler redan innan Abba slutade. Om hur man driver en historia med musik och scener. Vi sa jämt att när vi inte har lust att hålla på med Abba längre, då lägger vi helt enkelt av. Gör något annat. Berättar en historia på ett annat sätt. Och så blev det. Energin gick ur Abba, det var dags att göra något nytt.

Svårare var det faktiskt inte. Dags att gå vidare. Samarbetet med Tim Rice ledde till uppsättningen av Chess i London och erfarenheterna från den gången ledde oss vidare till Kristina Duvemåla. Nu säger vi till varandra, Benny Andersson och Lars Rudolfsson och jag, att det här måste vi göra om.

> LÄS MER PÅ NÄSTA SIDA



Våren 1998

TEXT FRÅN WWW.DUVEMALA.COM

Copyright: Briggen Teaterproduktion

Björn Ulvaeus

växte upp med folkmusik – engelsk, svensk och amerikansk – såväl rock som pop. Under skoltiden var han med i Hootenanny Singers, som så småningom blev riksbekanta. Trots framgångarna tvekade han länge om han istället skulle ägna sig åt juridikstudier, men till slut tog musiken överhanden. 1966 träffade Björn Benny Andersson och de började skriva sånger tillsammans.
Tillsammans med Agnetha Fältskog och Anni-Frid Lyngstad bildade de 1970 ABBA och gruppen var verksam fram till 1983. 1999 hade Mamma Mia!, en musikal baserad på ett antal av ABBAs sånger urpremiär i London och har sedan det spelats runt om i världen och filmatiserats. När musikalen översattes till svenska var det Björn tillsammans med Niklas Strömstedt som stod för översättningarna.
Efter ett möte med Tim Rice 1981 började Benny tillsammans med Björn arbetet med Chess, där han tillsammans med Benny komponerade musiken för föreställningen, som fick sin urpremiär 1986 i London.

I och med Kristina från Duvemåla visade Björn tydligare än någonsin sin mycket starka känsla för textskrivande. 1999 fick Björn Ulvaeus den kungliga medaljen Litteris et Artibus, för sin konstnärliga insats.


1963 Björn kommer i kontakt med Stikkan Andersson första gången när han tillsammans med sina skolkamrater i Hootenanny Singers vinner en musiktävling
1966 Björn lär känna Benny Andersson och de börjar skriva sånger tillsammans
1970 ABBA grundas, då under namnet ”Festfolk”
1983 ABBA upplöses
1986 Chess har urpremiär
1994 Kristina från Duvemåla har urpremiär
1999 Mamma Mia! har urpremiär