Huvudsponsorers annonser

fazer

rettig

hs

gloria

Annonser från övriga samarbetspartners

S-gruppen

ahstrom

hbl

blue1

aktia

Vältä jonotus tauolla, varaa pöytä etukäteen. Tarjoilu kahdessa kerroksessa.

 

 

 

 

Benny Andersson om arbetet med Kristina

bennyEn skärtorsdag hade jag några kompisar hemma, och jag hade något ärende ut i köket. Björn och jag hade länge pratat om att hitta en färdig historia som kunde bli basen för en ny musikal efter Chess. Lagom tunn. Lagom bra. Men i just det ögonblicket, just när jag kom ut där i köket, kom jag på att man kunde vända på letandet. Strunta i lagom. Hitta ett material som man genuint älskar själv i stället. Mig skulle det passa att jobba just så, med en historia som jag kände verkligen stod mig nära. Det fick mycket gärna vara något som knöt an till mitt folkmusikaliska intresse.

Alltså. Där stod jag i köket. Vilken bok hade jag själv tyckt allra mest om under årens lopp? Svaret var givet. Vilhelm Mobergs Utvandrarna.

Jag hittade de här böckerna under åren med Hepstars, jag var väl en 18-20 år och det var en enorm läsupplevelse. Faktiskt blev det musik som inspirerades av den historien redan då, Björn och jag gjorde en låt som hette "Träskofolket". Nä, den var inget vidare, lite visartad och svensk så där. Den blev en baksida på nån platta. En gång sjöng vi den för Harry Brandelius i samband med Lucia i Västervik, minns jag, han tyckte i alla fall att den var bra.

citatI vilket fall ringde jag Björn meddetsamma, direkt från köket. Utvandrarna, sa jag, den tar vi, och som jag minns det var han med på sekunden.

Sedan tar det ju tid ändå. Efteråt kom alla frågorna. Hur gör man? Får man? Är det ett helgerån att ge sig på ett mästerverk? Och vi hade ju sagt något tunt, inte en historia som fyllde fyra tjocka romaner. Fast för mig har Kristina hela tiden varit böckernas nav. Det är inte hon som initierar det som händer, men det är hon som bestämmer. Och för mig var det självklart att vår musikal skulle genomströmmas av hennes känslor, att allt skulle ske via Kristinas sinnen.

Vi skrev Chess i en känsla av att musikalformen var dåligt utnyttjad. Med undantag för West Side Story, några klassiker av Rogers&Hammerstein och möjligen Evita var det mesta i genren ärligt rätt trist. Vi tyckte att musiken mest fanns där för att stödja historien och menade att musiken borde komma först i stället.

Men så är det ju inte. Det är precis tvärtom.

Så vi lärde oss mycket av Chess. För att det ska bli riktigt härlig musikteater måste det finnas en bra historia att stå på. Den är själva basen. Ur den kommer musiken. När vi började prata om en musikal till bodde Björn fortfarande i England och vi sa redan då att blir det fel nästa gång, ska det i alla fall inte vara historiens fel.

Den där erfarenheten var viktig, inte minst för mig när jag skrivit musiken. Att lyssna på Kristina från Duvemåla på cd kan aldrig nånsin kan mäta sig med att uppleva föreställningen. Och det är precis så det ska vara. Det är helheten som gäller. Föreställningen som sådan är större än musiken. Gör jag musik för musikens egen skull jobbar jag på ett annat sätt, nu har jag anpassat mig efter texter och scener. Och det är precis så det ska vara.

Samtidigt är musiken helt och hållet min, tvärs igenom. Inget kompromissande. En fyra minuters poplåt kan man skruva på tillsammans på piano och gitarr som Björn och jag gjort förr, och det kan man väl tänka sig att vi gör fler gånger. Men en musikal är ingen resonemangshistoria. Den ska bäras av känslorna i musiken och då måste man gå på sig själv. Helt och hållet. Jag blir säkert ledsen och glad av helt andra orsaker än du, men känner inte jag något via musiken, då lär inte du göra det heller. Det är därför det tar sån tid att skriva. Något som känns bra ena dagen, håller inte alltid några veckor senare. Då är det bara att jobba vidare. Chansen är större att det blir riktigt bra om man får hålla på - samtidigt får man inte glömma sin första, intuitiva känsla.

> LÄS MER PÅ NÄSTA SIDA


TEXT FRÅN WWW.DUVEMALA.COM

Copyright: Briggen Teaterproduktion

Benny Andersson

Benny Andersson [musik], är uppvuxen med svensk folkmusik och lärde sig tidigt av far och farfar att spela dragspel. Genombrottet inom popmusiken kom i och med Hep Stars där han medverkade som klaviaturspelare. Gruppen slog igenom på 60-talet och Benny Andersson började då även att komponera originalmaterial för bandet. Under samma period träffade han Björn Ulvaeus och strax därefter tog deras samarbete fart. Tillsammans med Agnetha Fältskog och Anni-Frid Lyngstad bildade de 1970 ABBA och gruppen var verksam fram till 1983. 1999 hade Mamma Mia!, en musikal baserad på ett antal av ABBAs sånger urpremiär i London och har sedan dess spelat runt om i världen och filmatiserats.
Efter ett möte med Tim Rice 1981 började Benny tillsammans med Björn arbetet med Chess, deras första musikal, som fick sin urpremiär 1986 i London.

Under åren har Benny ofta återvänt till den svenska folkmusiken. Det är den som än idag bereder honom den mest genuina spelglädjen. I Kristina från Duvemåla hör man åter den svenska folkmusiken i Benny Anderssons kompositioner. 2001 bildade Benny sin egen 16-manna-orkester med musik i svensk storbandstappning, Benny Anderssons Orkester, som hittills resulterat i ett antal turnéer och fem CD-album. Benny har erhållit professorstitel, är invald i Kungliga Musikaliska Akademin och utsedd till hedersdoktor vid humanistiska fakulteten, Stockholms universitet.

 

• 1964 Benny blir medlem i Hep Stars
• 1966 Benny lär känna Björn Ulveaus och de börjar skriva sånger tillsammans
• 1970 ABBA grundas, då under namnet ”Festfolk”
• 1983 ABBA upplöses
• 1986 Chess har urpremiär
• 1994 Kristina från Duvemåla har urpremiär
• 1999 Mamma Mia! har urpremiär

 

?

 

?