Huvudsponsorers annonser

fazer

rettig

hs

gloria

Annonser från övriga samarbetspartners

S-gruppen

ahstrom

hbl

blue1

aktia

Vältä jonotus tauolla, varaa pöytä etukäteen. Tarjoilu kahdessa kerroksessa.

 

 

 

 

Tack Kristina - Svenska Teaterns största succé!

Publicerad 23.05.2013 kl. 12:00

TACK KRISTINA!

Kristina från Duvemåla är en viktig milstolpe i Svenska Teatern historia.

Kristina från Duvemåla spelade sin sista föreställning idag den 23.5 kl. 12. Föreställningen, som öppnade den nyrenoverade teatern, blev en milstolpe i teaterns snart 150-åriga historia.

Med ett enastående konstnärligt team, kunnig personal, mycket vilja och helt ny teaterteknik kunde vi producera något alldeles enastående och unikt.

Kristina från Duvemåla är ett hantverk där inget lämnats åt slumpen. Föreställningen är resultatet av många människors högklassiga yrkeskunnande. Totalt har vi haft över 200 människor inblandade i produktionen.

En proffsigare genomförd musikal har aldrig satts upp på teatern tidigare.

Publiken har strömmat till som aldrig förr. Teatern har fått otaliga mängder med spontana tack-mejl och nöjda kommentarer på sociala medier.

Det står klart att Kristina från Duvemåla har haft en enorm betydelse för Svenska Teaterns image och status som svensk nationalscen i Finland.
Språkpolitiskt har den också varit viktig som budbärare.

Vi lät en statistikbyrå undersöka effekten av Kristina och attityderna till föreställningen och teatern som helhet. Sponsor Insight fick uppdraget. Undersökningen gjordes under två år.  Sammantaget svarade 3317 personer på enkäten. Förfrågan gick till de som köpt biljetter. Statistik är även taget från biljettförsäljningsprogrammet Lippupiste.

Vi har kunnat förmedla högklassig kultur på svenska till en stor skara finsktalande publik som aldrig tidigare har satt sin fot på Svenska Teatern tidigare.

• En tredjedel har varit finsktalande publik som till stor del använt våra läsplattor där man fick föreställningen textad på tre olika språk.

Vi har medvetandegjort Svenska Teatern i Sverige både bland folk och i svensk media på ett sätt som aldrig tidigare lyckats.

• En tredjedel har varit publik från Sverige och resten av världen.

• Den sista tredjedelen består av svensktalande publik i Finland. Att vi haft möjlighet att ge en musikal i världsklass här hemma till vår stampublik är inte heller att förringa.

• Kristina från Duvemåla har spelats 189 gånger sedan premiären den 29.2.2012

• Publiksiffran slutar på ca 108 400 åskådare. (medeltal 573 åskådare per föreställning)

• Beläggningsgraden har varit 96 %. Det är den högsta någonsin.

Enligt undersökningen är 38% förstagångs-besökare på Svenska Teatern. 16% kände inte till att Svenska Teatern fanns innan de beställt biljetter till Kristina från Duvemåla. 34% är publik som också annars besöker Svenska Teatern.

Vi tror att detta kommer att leda till många återbesök och kunna stärka Svenska Teaterns position som nationalscen ytterligare.

KÄRA PUBLIK! - Ni är välkomna igen och ofta!

Vill vi även tacka alla finansiärer och samarbetspartners som också gjort detta möjligt: Konstsamfundet, Fazer, Rettig, Sanoma, S-gruppen, Ahlström, HBL, Aktia, Blue One och Vallila.

Ett sista TACK vill vi ge till ensemblen och alla som arbetat med musikalen, Björn Ulvaeus, Benny Andersson, Lars Rudolfsson och alla på Charlotta Teaterproduktion.
 

Kristina från Duvemåla är Svenska Teaterns största succé!